• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 11 دی 1396
کد مطلب : 2899
+
-

قهرمانی کودکان ایرانی در  مسابقه جهانی محاسبات ذهنی

قدرت ذهنی یک گروه 11نفره از کودکان ایرانی در میان 300شرکت‌کننده از 21کشور جهان رتبه اول را به‌دست آورد

گزارش
قهرمانی کودکان ایرانی در  مسابقه جهانی محاسبات ذهنی

کودکان ایرانی مقام قهرمانی را در مسابقه محاسبات ذهنی جهان در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی به‌دست آوردند. در هفدهمین دوره مسابقات جهانی پاما که در هتل هیلتون ژوهانسبورگ برگزار شد، 11 نفر از کودکان ایرانی 5 تا 12ساله در 2گروه به رقابت پرداخته و همگی رتبه نخست را به‌دست آوردند.

روح‌الله مخبریان، مدیرعامل مؤسسه‌ای که شرایط حضور این کودکان در آفریقای جنوبی را فراهم کرده،در گفت و گو با همشهری می‌گوید: «در شهریورماه امسال یک مسابقه داخلی با استانداردهای مسابقه اصلی برگزار کردیم. در این مسابقه از حدود 400نفر از شاگردان ما 11نفر به‌عنوان برترین نفرات انتخاب شدند. این گروه در مسابقه جهانی که 300شرکت‌کننده از 21کشور جهان داشت، تمام جوایز برتر را به‌دست آوردند. نماینده‌هایی از آمریکا، کانادا، هنگ‌کنگ، تایلند، عربستان، تایوان، روسیه، هند، امارات متحده عربی، تاجیکستان، قزاقستان، یمن، اردن و...در میان شرکت‌کنندگان بودند.»

مسابقه‌ای که در ژوهانسبورگ برگزار شده را انجمن جهانی «پاما» در تایوان برگزار می‌کند. سال گذشته این مسابقه‌ها در کره‌جنوبی برگزار شده بود و مسئولان گروهی که امسال کودکان ایرانی را پشتیبانی کرده‌اند، در آن شرکت داشتند اما امسال برای اولین‌بار است که کودکان ایرانی در چنین مسابقه‌ای شرکت کرده‌اند. مخبریان می‌گوید: «برای آمادگی در این مسابقه، بچه‌ها در 12ترم که در مجموع 2 تا 3سال طول می‌کشد، شرکت می‌کنند. در این کلاس‌ها بچه‌ها با استفاده از چرتکه ژاپنی یا «سوروبان»‌ محاسبات را انجام داده و بعد از مدتی می‌توانند 4عمل اصلی را به‌صورت ذهنی انجام دهند. در آغاز کار، چرتکه به‌صورت یک وسیله کمکی کاربری دارد اما در نهایت آنها می‌توانند با ذهنشان تمام این محاسبات را انجام بدهند.»

مسابقه جهانی در 7مرحله برگزار شده بود. در هر مرحله تعدادی عملیات ریاضی وجود داشت که شرکت‌کننده‌ها باید به‌صورت ذهنی یا با استفاده از چرتکه آن را حل می‌کردند. مرحله آخر که از همه سخت‌تر بود و تعیین‌کننده محسوب می‌شد، 30سؤال داشت که شرکت‌کننده باید با چرتکه یا به‌صورت ذهنی به آن پاسخ می‌داد. این مسابقه در 5گروه مختلف A تا E طبقه‌بندی می‌شد که ایران امسال در 2گروه A و B امکان شرکت داشت. تمام بچه‌های ایرانی در این مسابقه رتبه اول را به‌دست آوردند.»

 

   چرتکه چرا؟

چرتکه یک وسیله محاسباتی است که از آسیای شرقی به کشورهای دیگر رسیده است. ژاپن، چین، مالزی، تایلند و... جزو کشورهایی هستند که این روش محاسباتی را پیاده می‌کنند. گروهی که امسال بچه‌ها را برای حضور در مسابقات جهان بورسیه کرده، از سال90 کار در این حوزه را آغاز کرده‌ است. دوره آموزشی فعلی در ایران، برگرفته از روش ژاپنی است که بومی‌سازی شده است. چون سرعت یادگیری بچه‌های ایرانی بالاتر بود، سرعت درس را بالاتر بردیم.

 

اعجوبه مسابقه ذهنی جهان مدال‌های طلا را درو کرد

نیایش فرحبخش، شرکت‌کننده شگفت‌آور مسابقات جهانی محاسبات ذهنی امسال بود. او نه‌تنها در گروه خودش مقام اول را به‌دست آورد، بلکه در همین گروه عنوان «قهرمان قهرمان‌ها» را هم کسب کرد. او فقط کمی بیشتر از 8سال دارد، در کلاس چهارم دبستان درس می‌خواند و به گفته خودش، برای پیروزی در این امتحان روزی 2هزار محاسبه ذهنی انجام می‌دهد؛ محاسباتی که درمجموع 2 تا 3ساعت وقت او را می‌گیرد: «هر 20محاسبه را در 35ثانیه انجام می‌دهم.» رمز موفقیت او این است که فست‌فود نمی‌خورد و با تبلت هفته‌ای یک‌بار کار می‌کند؛ به همین دلیل هم ذهنش همیشه آماده به‌کار است.

این خبر را به اشتراک بگذارید